De distributieriem is een belangrijk onderdeel in de auto. Het is bij de meest automobilisten nog wel bekend dat deze om de zoveel kilometer vervangen dient te worden. Maar wat doet de distributieriem precies en kan de riem ook stuk gaan?
Wat is een distributieriem precies?
De distributieriem zorgt ervoor dat een aantal belangrijke onderdelen voor de aandrijving van de motor met elkaar verbonden zijn. Onder andere de nokkenas en de krukas. De nokkenas zorgt eenvoudig gezegd voor het ‘ademen’ van de automotor. Er is immers zuurstof nodig voordat er een verbranding kan plaatsvinden in de motor. De krukas is verbonden aan de cilinders.
Bij een defecte distributieriem werken krukas en nokkenas niet meer samen en zal de motor niet meer draaien. Naast de twee assen is de distributieriem vaak ook verbonden met de waterpomp. Bij dieselmotoren is ook de brandstofpomp verbonden met de distributieriem.
Een distributieriem is gemaakt van rubber en krijgt behoorlijke krachten te verduren. Daarom is de distributieriem aan slijtage onderhevig. Na verloop van tijd zal de distributieriem poreus worden en ontstaan er scheurtjes. Wanneer de distributieriem niet vervangen wordt, breekt deze vroeg of laat.
Distributieketting
Naast een distributieriem is ook een distributieketting mogelijk om de verschillende onderdelen met elkaar te verbinden. Een distributieketting wordt gemaakt van gehard staal en hoeft niet periodiek te worden vervangen. In theorie is de distributieketting onderhoudsvrij. Helaas valt dat in de praktijk nog wel eens tegen.
Levensduur van een distributieriem
De meeste distributieriemen hebben een levensduur van 60.000 tot 120.000 km of een x-aantal jaar dat is voorgeschreven door de fabrikant. De distributieriem moet vervangen worden wanneer één van deze twee richtlijnen is bereikt. De exacte richtlijnen vind je in het onderhoudsboekje dat bij de auto hoort.
Wanneer de distributieriem niet op tijd wordt vervangen is de kans groot dat deze door slijtage knapt. Dit zorgt voor forse motorschade en heeft een dure reparatie tot gevolg. Voorkomen dus!
Geknapte distributieriem
Een distributieriem staat ‘op tijd’. Dit betekent dat alle componenten die verbonden zijn met de distributieriem exact op elkaar staan afgesteld. Dit moet ook wel, aangezien er voor een verbranding allerlei processen precies op het juiste moment moeten plaatsvinden.
Wanneer de riem verspringt of knapt, gaat het flink mis in de motor. Onder andere de kleppen en zuigers kunnen beschadigen wat een flink kostenplaatje met zich meebrengt. Bij een geknapte distributieriem zal de motor direct uitvallen.
Geknapte distributieketting
Helaas is het mogelijk dat de distributieketting uitrekt. Bij sommige motoren (o.a. bij de 1.4 TSI motor) is de kans erg groot dat de ketting op den duur uitrekt. Bij een uitgerekte distributieketting bestaat de kans dat de ketting verspringt of zelfs breekt, wat tot dure reparaties leidt.
Verspringende distributieketting
De distributieketting rekt na verloop van tijd. Daarvoor is er een hydraulische spanner aanwezig om de ketting op spanning te houden. De spanner werkt alleen bij een draaiende motor. Wanneer de motor uitstaat wordt de spanner als het ware geblokkeerd zodat de ketting niet plotseling los komt te liggen.
Door een defect is het mogelijk dat de ketting bij een stilstaande motor toch los komt te liggen. Wanneer de motor weer gestart wordt verspringt de ketting enkele tanden voordat deze weer strak staat. Met als gevolg dat de distributie niet meer op tijd staat. De kleppen in de motor raken daardoor de zuiger. Hierdoor raken deze krom en beschadigd. De kleppen vernieuwen is dan de enige optie.
Problemen met je distributieriem of distributieketting? Multimerk helpt je snel verder. Bel 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of stuur een WhatsAppbericht WhatsAppbericht naar 06 4500 4599.