Bellen

WhatsAppen

Roetfilter problemen

  20 november 2020 (bijgewerkt)
  6905 keer bekeken
  Deel dit artikel:

Een roetfilter is wettelijk verplicht bij dieselauto’s en zorgt voor minder belasting van het milieu. Wanneer een roetfilter verstopt raakt is een roetfilter vervangen gelukkig niet altijd de enige optie.

Multimerk helpt jou graag vakkundig verder bij roetfilterproblemen.
Bel 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of stuur direct een bericht via onze website.

Waarom een roetfilter?

Bij een dieselauto komen er bij de verbranding roetdeeltjes vrij. Roetdeeltjes zijn zeer klein en schadelijk voor onze gezondheid. Door middel van een roetfilter wordt een groot deel (tot wel 95%) van de deeltjes gefilterd en voldoen dieselauto’s aan Europese emissienormen. Een roetfilter wordt ook wel een dieselpartikel filter (DPF-filter) genoemd.

Hoe werkt een roetfilter?

Het roetfilter is geplaatst in het uitlaatsysteem en filtert een groot deel van de roetdeeltjes die in de uitlaatgassen aanwezig zijn, zodat de uiteindelijke uitstoot van de auto een stuk milieuvriendelijker is. Deze roetdeeltjes blijven echter wel aanwezig in het roetfilter. Een drukverschilsensor meet hoe ‘vol’ het roetfilter zit.

Is de maximale capaciteit eenmaal bereikt? Dan is roetfilter vervangen niet direct nodig. Er wordt namelijk automatisch een roetfilter regeneratieprogramma geactiveerd, ook wel DPF regeneratie genoemd. Bij roetfilter regenereren wordt er extra diesel geïnjecteerd en neemt de temperatuur van de uitlaatgassen tijdelijk enorm toe. Bij temperaturen tussen de 450 tot 600 graden Celsius zal het aanwezige roet worden verbrand en als as het filter verlaten.

Bron: ANWB

Wanneer raakt een roetfilter verstopt?

Een roetfilter heeft bij goede omstandigheden een lange levensduur. De levensduur is vooral afhankelijk van een correcte en regelmatige regeneratie. Langere snelwegritten zorgen voor de ideale omstandigheden om het regeneratieproces in een keer correct uit te voeren. Worden er veel korte ritjes gemaakt dan krijgt het roetfilter nauwelijks de mogelijkheid om zichzelf te regenereren. Op den duur zal het filter dan verstopt raken. Wanneer het roetfilter te vol raakt zal het roetfilterlampje gaan branden en treden er mogelijk vervelende symptomen op.

Symptomen verstopt roetfilter

Het storingslampje is een eerste indicatie dat er iets niet in orde is met het roetfilter. Daarnaast is het mogelijk dat de motor minder vermogen heeft, flink inhoudt of niet op toeren komt. Zijn er problemen met het roetfilter van je auto? Raadpleeg dan direct Multimerk, bel 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335.

Roetfilter problemen?

Heb je problemen met het roetfilter? Dan helpt Multimerk jou graag vakkundig verder. Via onze werkplaatsapparatuur kunnen wij het regeneratieproces in sommige gevallen alsnog activeren om een verstopt roetfilter te reinigen. Is het roetfilter niet meer te herstellen? Ook dan denken wij graag met je mee.

Informeer gerust naar de mogelijkheden. Bel 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of stuur een bericht via de website.

Gerelateerde artikelen