Remmen slijten, dat wist je waarschijnlijk al. Maar hoe werken autoremmen eigenlijk en wat is belangrijk om te weten? In dit artikel leggen we het je uit
Als je het rempedaal intrapt, drukken er twee remblokken tegen de remschijf, waardoor de auto afremt. Het is vergelijkbaar met een fiets die met zichtbare remblokjes op de velg afremt. Al gebruikt een auto natuurlijk niet de velg maar een remschijf.
Telkens als de remblokken in contact komen met de remschijf, treedt er een beetje slijtage op. Op den duur zijn de remblokken ‘op’ waardoor de auto minder goed remt. Bel daarom bij versleten remmen direct 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of stuur een WhatsAppbericht WhatsAppbericht naar 06 4500 4599.
Piepende remmen?
Je hoort het regelmatig in het verkeer: piepende remmen. Piepende remmen kunnen op slijtage duiden. Rijd niet te lang door met versleten remmen, dit is levensgevaarlijk! Tijdens een grote beurt worden de remmen overigens gecontroleerd op slijtage.
Naast een piepend geluid kun je versleten remmen herkennen aan:
- Trillingen bij het remmen.
- Een wisselende remkracht.
- Het rempedaal is erg ver in te trappen.
- De remweg is langer dan normaal.
Neem bij twijfel over de remmen altijd contact op met Multimerk en voorkom levensgevaarlijke situaties. Bel voor advies 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of stuur een WhatsAppbericht WhatsAppbericht naar 06 4500 4599.
Remschijven vervangen? Laat dit dan altijd doen in combinatie met de remblokken! Waarom? De remblokken staan regelmatig in contact met de remschijf. Op den duur slijten de remblokken op de schijf in. Wanneer je de remblokken vervangt en de oude ingesleten remschijf laat zitten, zorgt dit voor onnodige snelle slijtage van de remblokken.
Schijfremmen of trommelremmen?
Autoremmen zijn onder te verdelen in schijfremmen en trommelremmen.
Trommelremmen
De trommelrem is een type rem die veel gebruikt wordt in auto’s en fietsen. Het is in principe een afgesloten trommel met daarin remschoenen. Bij het remmen drukken deze remschoenen tegen de wand van de trommel. Doordat het een afgesloten systeem is, blijft vuil (van slijtage) in het systeem achter.
Schijfremmen
De schijfrem is de bekende rem met een remschijf en twee remblokken. Het is een open systeem waardoor vuil (van slijtage) gemakkelijk wordt afgevoerd. Het nadeel is dat er ook sneller vuil in het remsysteem komt.
Waarschuwingslampje bij remproblemen
Wanneer de auto constateert dat er iets mankeert aan het remsysteem, wordt het onderstaande lampje getoond op het dashboard. Mogelijke problemen zijn bijvoorbeeld: te weinig remvloeistof, versleten remblokken of een mankement aan het ABS-systeem. Wees ervan bewust dat een auto niet alle problemen aan het remsysteem constateert. Zo heeft bijvoorbeeld niet iedere auto sensoren aan boord om de slijtage van remblokken te meten. Neem bij twijfel altijd contact op met Multimerk via 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of stuur een WhatsAppbericht WhatsAppbericht naar 06 4500 4599.
Hoe lang gaan remmen mee?
De levensduur van remmen is heel verschillend. Hoe lang de remmen meegaan is grotendeels afhankelijk van de bestuurder.
Ben je een sportieve rijder, dol op het gaspedaal en maak je veel stadsritjes? De remmen slijten in dat geval sneller dan wanneer je rustig rijdt en veel snelwegkilometers maakt.
Om de levensduur van remmen te verlengen is het belangrijk om de auto te laten uitrollen indien mogelijk. Op het laatste moment flink in de ankers gaan, vergt veel van het remsysteem. Ook is het belangrijk om nieuwe remmen eerst ‘in te rijden’. Onze experts adviseren je daar uiteraard over wanneer je met een gloednieuw remsysteem onze werkplaats verlaat.
Remmencontrole bij de APK-keuring
Tijdens een APK worden de remmen uitgebreid geïnspecteerd op meerdere punten. En dit is maar goed ook. Een slecht werkend remsysteem is levensgevaarlijk voor jezelf én medeweggebruikers. Tijdens de APK-keuring zal de keurmeester o.a. de dikte van de remschijf meten. Is de remschijf door slijtage te dun? Dan komt deze niet door de APK-keuring. Ook mogen de remschijven niet teveel roest bevatten.
Wanneer de remblokken dusdanig versleten zijn dat het ijzer van een remblok de schijf raakt, is het tijd voor vervanging. Bij ‘ijzer op ijzer’ komt de auto namelijk niet door APK-keuring heen. De monteur zal met de auto op een speciale testbank een aantal remtesten uitvoeren. Hierbij wordt gecontroleerd of de remmen qua prestaties niet teveel van elkaar afwijken. Te grote afwijkingen moeten worden opgelost om te voldoen aan de APK-eisen.
De remslangen moeten overigens ook in goede staat zijn. Zo mag een remslang geen scheurtjes bevatten.
Rembekrachtiger
Iedere auto heeft tegenwoordig een rembekrachtiger aan boord. Zonder dit hulpmiddel wordt remmen enorm zwaar en gaan de remprestaties hard achteruit. Je hebt het misschien wel eens meegemaakt: je remt af bij een rollende auto op een helling terwijl de motor al uit staat. Telkens wanneer je het pedaal opnieuw intrapt wordt deze zwaarder. Dit komt doordat de rembekrachtiger niet werkt zonder draaiende motor.
Wanneer de automotor loopt, zul je een pompend geluid horen wanneer je de rem een aantal keer volledig intrapt. Het geluid dat je hoort is van de rembekrachtiger. In de meest auto’s zorgt de rembekrachtiger er door middel van een vacuüm voor dat het intrappen van het pedaal wordt versterkt.
Gaat het remmen tijdens een rit zwaarder dan gebruikelijk? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Waarschijnlijk is er iets mis met de rembekrachtiger. Dit is gevaarlijk en zorgt voor een langere remweg.
Bel bij twijfel direct 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of stuur een WhatsAppbericht WhatsAppbericht naar 06 4500 4599.