De radiateur is een cruciaal onderdeel van het koelingssysteem van de auto. De radiateur koelt de koelvloeistof met behulp van rijwind en een ventilator.
Problemen met de radiateur? Bel 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of stuur een WhatsAppbericht WhatsAppbericht naar 06 4500 4599.
Lekke radiateur?
Wanneer een motor oververhit raakt is er iets mis met het koelsysteem. Bijvoorbeeld een lekke radiateur. Een lekkage is vaak een combinatie van ouderdom en steenslag. Dit herken je aan een plasje koelvloeistof onder je auto. Wanneer de radiator lek is, verliest het koelsysteem zijn koelwater en kan daardoor de motor niet meer op de gewenste temperatuur brengen.
Hoe werkt een radiateur?
De ideale bedrijfstemperatuur van een automotor is 80°C – 90°C graden. Een hogere of lagere temperatuur zorgt voor meer slijtage. Daarnaast treedt er schade op wanneer de bedrijfstemperatuur van de motor langere tijd te hoog is.
Bij het verbrandingsproces in de motor komt veel warmte vrij. Rond de cilinders zitten ruimten waardoor koelwater stroomt. Het warme water stroomt door de radiateur. De rijwind en de ventilator zorgen voor de afkoeling van de radiateur en het koelwater. Vervolgens stroomt het koelwater weer naar de motor en begint het proces opnieuw.
Om de ideale temperatuur zo snel mogelijk te bereiken, bevat het koelsysteem een thermostaat. Dit is een klep in het motorblok die dicht staat bij een koude motor. Het koelwater circuleert dan alleen door de motor en niet door de radiateur. Wanneer het koelwater de gewenste temperatuur bereikt, gaat de thermostaatklep open en stroomt het koelwater door het gehele koelsysteem en dus ook door de radiateur om zijn warmte weer kwijt te raken. Pas nu begint de koelende werking van de radiateur.
Wat kan ik zelf doen aan de radiateur?
Controleer zo nu en dan het niveau van de koelvloeistof. Merk je op dat het niveau van de koelvloeistof daalt? Dan is er een lek in het systeem. Dit kan een lekke radiateur of leiding zijn, maar in het ergste geval ook een lekke koppakking.
Let op: wanneer je de schroefdop van de koelvloeistof opendraait bij een warme motor, kan er veel druk op het systeem staan, waardoor er gloeiend hete koelvloeistof uit spuit. Check daarom het koelvloeistof vóórdat je een rit maakt of draai de dop heel voorzichtig open, zodat de druk eerst kan ontsnappen.
Radiateur en de APK-keuring
De radiateur wordt tijdens een APK niet geïnspecteerd op een correcte werking. De keurmeester let er wel op dat de auto geen overmatige lekkage van vloeistoffen vertoont. Indirect kan een defecte radiateur dus wel degelijk een afkeurpunt zijn voor de APK-keuring. Dit geldt overigens alleen voor voertuigen vanaf bouwjaar 2018.
Is de radiateur van jouw auto lek? De specialisten van Multimerk helpen je snel verder. Bel 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of stuur een WhatsAppbericht WhatsAppbericht naar 06 4500 4599.